OPBR verheldert en verenigt

Lobby voor Bodegravenboog ligt op koers

Verschillende partijen lobbyen bij de (rijks)overheid voor een volledige aansluiting van de N11 op de A12-west. Bij een geslaagde lobby komt het knelpunt (hoog) op de agenda van Rijkswaterstaat en het ministerie.
bodegravenboog-1-1024x369

De Bodegravenboog is de naam voor de volledige aansluiting van de N11 op de A12. De boog –of een andere oplossing– moet ervoor zorgen dat het verkeer vanuit Alphen aan den Rijn en Leiden dat richting Rotterdam of Den Haag wil, niet meer vast komt te staan op de afrit bij Bodegraven. Verschillende partijen lobbyen voor een oplossing van het knelpunt bij de aansluiting van de N11 op de A12-west. Een van hen is Laura van Klink.

Laura van Klink lobbyt namens VNO-NCW West en handelde in 2017 ook namens de Bodegraafse ondernemersvereniging RvHID. Deze vereniging heeft de actie inmiddels overgedragen aan het OPBR; het knelpunt heeft immers effect op de gehele gemeente en niet alleen Bodegraven. Laura: “Projecten zoals de Bodegravenboog zijn langdurige trajecten. Op dit moment zit het plan in de agenderingsfase. Dat betekent dat we het knelpunt op de agenda van het Rijk willen krijgen. Of eigenlijk wéér willen krijgen. Ooit stond de boog als Bodegravenboog op die agenda, maar op enig moment is deze er vanaf gevallen.”

Samen sterk

Hoe meer partijen zeggen belang te hebben bij een oplossing van het knelpunt, hoe zwaarder de druk om het op de agenda te zetten. Daarom is het volgens Laura noodzakelijk om een coalitie van overheden en bedrijfsleven te smeden. Het is fijn dat het knelpunt nu bovenaan op de lobbyagenda van de Regio Midden-Holland staat. Daaronder vallen naast Bodegraven-Reeuwijk ook Gouda, Zuidplas, Waddinxveen en de Krimpenerwaard. Een eerste succesje dat op naam geschreven mag worden van wethouder Kees Oskam die zich daar, samen zijn collega uit gemeente Alphen aan den Rijn, hard voor gemaakt heeft.
Ook de regio Holland Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn hebben het knelpunt op de agenda staan.

“Zeg gerust dat ze je even moeten bellen als ze aan die Bodegravenboog gaan beginnen.”

A12

“Voor nu geldt vooral dat we het probleem onder de aandacht moeten blijven brengen en moeten voorzien van een gedegen onderbouwing. Elk jaar bepaalt het Rijk via een MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) in welke wegen er geïnvesteerd gaat worden. Op dat moment wordt gekeken naar de agenda en de bovenste punten worden daarop voor mogelijke uitvoering geselecteerd. Daarna gaat Rijkswaterstaat aan de slag met een inventarisatie van het probleem, worden oplossingen gezocht en gekeken naar de benodigde budgetten.”

Toekomstmuziek

De Bodegravenboog klinkt voorlopig nog als toekomstmuziek. Het geld dat het Rijk voor investeringen in de wegen heeft uitgetrokken, is nog tot 2026 belegd. In het nieuwe regeerakkoord staat wel dat er aandacht aan de A12 wordt besteed. Laura: “Juich niet te vroeg, want dit gaat om de A12 in zijn geheel. De verwachting is dat er een verkenning komt van alle knelpunten van Den Haag tot voorbij Zevenaar. Daar moet het knelpunt N11-A12 wat ons betreft in worden meegenomen.”

Filedieren

Voorlopig is het dus nog in de file staan. Kortetermijnoplossingen zoals dynamische wegregistratie en automatische toeritdosering kunnen het leed iets verzachten, maar verhelpen het probleem niet. Daar zijn de cijfers helder over. Het advies van Laura: “Schuw niet om het probleem te blijven benoemen. En mocht je nou toevallig om een andere reden bij de politiek aanschuiven, kaart het probleem dan aan en zeg dat je er belang bij hebt dat het opgelost wordt. Op het moment dat het van de agenda in de fase komt waarin oplossingen worden verkend, zijn de ondernemers aan zet om met hun ideeën te komen. Zeg daarom gerust dat ze je even moeten bellen als ze aan die Bodegravenboog gaan beginnen. Want, dan ben jij aan zet.”

Over Laura

Laura van Klink is, zeker in Bodegraven, geen onbekende in het bedrijfsleven. Zij werkte bij de Kamer van Koophandel en deed daar brede ervaring op als adviseur en lobbyist van het bedrijfsleven. Ook speelde Laura een belangrijke rol in de lobby voor de Rijnlandroute.

Provinciale weg of rijksweg?

De N11 is een bijzonderheid. De weg heeft een N-nummer en lijkt dus een provinciale weg, maar het is aangelegd door het Rijk, en dus rijksweg. Het onderhoud ligt bij de provincie, terwijl het Rijk eigenaar van de weg is.

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Aanmelden nieuwsbrief
Sluiten