OPBR verheldert en verenigt

Bodegraven-Reeuwijk barst van de IT!

Het ondernemerslandschap van Bodegraven-Reeuwijk staat vooral bekend om logistiek en distributie, maar ook in andere branches heeft de gemeente impactvolle ondernemers. Dit artikel zet enkele van de IT-ondernemers in het zonnetje. Want op dit gebied is onze gemeente groot.
bizway

Tech Data
Peter Jansen

Wat doet Tech Data?

Tech Data is een wereldwijd toonaangevende IT-distributeur, waarvan het Nederlandse hoofdkantoor in Bodegraven is gevestigd. We vertegenwoordigen diverse grote IT-merken, denk aan Apple en Microsoft. Wij leveren voor deze merken de producten (hardware en software) en diensten aan retailers en IT-partners, waaronder grote klanten als Mediamarkt of KPN, maar we bedienen ook het mkb. 

Als grote distributeur zijn we een goede partner voor beide kanten: we vertegenwoordigen de merken overal ter wereld en kunnen daarmee onze klanten het breedste aanbod bieden.

 

Werkplekken worden steeds digitaler. Deze transitie is de laatste tijd, mede door corona, versneld. Er is massaal geïnvesteerd in hybride en thuiswerkplekken met headsets, webcams, laptops, etc. Ook de vraag naar clouddiensten, het belang van security en het gebruik van data blijft groeien. We verwachten dat dit nieuwe werken voor een groot deel het nieuwe normaal wordt.

'Er wordt massaal geïnvesteerd in hybride en thuiswerkplekken'

Bij Tech Data adviseren we onze partners over de IT die past bij hun behoefte. Een klant komt bijvoorbeeld bij ons met de vraag om de werkplekken in een nieuw of bestaand kantoor in te richten. Of hij komt met specifieke vragen over IT-infrastructuur, netwerkbeveiliging of dataverwerking en -opslag. Dan nodigen we een klant uit in een van onze ‘experience centers’, waar die bijvoorbeeld kan ervaren hoe een smart meeting room in de praktijk werkt.

Werkt Tech Data samen met andere IT-ondernemers in de gemeente?

We werken in Nederland met meer dan 4200 IT partners, waarvan tien resellers in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk.

 

Think4
Tom Smit

Wat doet Think4?

10 jaar geleden ben ik samen met Olof Koch Think4 begonnen op de Reeuwijkse Poort. In 2018 zijn we verhuisd naar de Duitslandweg in Bodegraven met meer ruimte voor ons team. Met Think4 bieden we voor een vast maandbedrag beheer en ondersteuning in de IT-infrastructuur van een bedrijf. Dat betekent dat we de digitale werkomgeving managen, monitoren en beveiligen. Daarbij staat onze helpdesk stand-by.

Maar het belangrijkste is eigenlijk dat we bedrijven in het MKB helpen IT-strategische keuzes te maken. We denken mee in wat een bedrijf nodig heeft om te kunnen groeien en hoe IT deel van die groei kan zijn. IT is steeds meer de kern van een bedrijf. Het is echt mooi werk om bij te dragen aan de professionalisering daarvan.  

Wat maakt Think4 relevant?

IT’ers hebben de neiging vanuit de techniek naar een bedrijf te kijken. Bij Think4 draaien we het om: we praten in eerste instantie niet over IT, maar over de werkwijze van onze klant en de toekomstplannen. Daarna kijken we hoe IT in die visie past. We maken een IT-strategie die een bedrijf toekomstbestendig maakt. Tijdens corona konden onze klanten daardoor relatief snel en gemakkelijk schakelen.

'Voor een goede IT-basis zetten we de gebruiker centraal'

Om een goede IT-basis neer te zetten, de infrastructuur waarop je IT-processen en systemen draaien, stellen we de gebruiker centraal. Dat is in dit geval de medewerker van onze klant. Die moet op alle devices bij de gewenste gegevens kunnen en zo optimaal mogelijk kunnen werken. Veilig online werken is daarbij heel belangrijk, maar kan niet leidend zijn. Als je bepaalde dingen onmogelijk maakt vanwege de veiligheid, zoekt een gebruiker omwegen. Dan is het alsnog niet veilig. Daarom is het aan ons om een werkomgeving zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. En als er vragen zijn, zijn wij altijd bereikbaar.

Werkt Think4 samen met andere IT-ondernemers in de gemeente?

Steeds meer werkomgevingen staan op externe digitale platforms, servers waar je als gebruiker op inlogt. In die omgevingen regelen wij de dataopslag en werken we vaak samen met applicatiemakers.

Binnen de gemeente heb ik af en toe contact met de andere IT-bedrijven. Tech Data is bijvoorbeeld een van onze grote leveranciers. Het is altijd goed om kennis te delen, dus ik zoek graag de samenwerking op.

Donkey Mobile
Henrik Wienen

Wat doet Donkey Mobile?

Donkey Mobile is een soort social media-app specifiek voor kerkelijke gemeenschappen. De ruggengraat van de app is een tijdlijn met berichten van de leden van de gemeenschap. Het voordeel ten opzichte van andere social media is dat een kerk een eigen kanaal heeft met betere privacy en zonder advertenties waar hun bericht tussen wegvalt.

Daarnaast vertalen we allerlei kerkspecifieke behoeftes naar de app. Er is een agenda, een smoelenboek en de mogelijkheid om collectes te starten en kerkdiensten terug te kijken. Samen maken die functionaliteiten de app succesvol voor de gemeenschap.

Wat maakt Donkey Mobile relevant?

Ik heb jarenlang apps verkocht en kende de kracht van mobiel. Ik zag dat mijn kerk die kracht goed zou kunnen gebruiken om de gemeenschap te organiseren en te communiceren. Vanuit die gedachte ben ik Donkey Mobile gestart als ontwikkelaar van een app die aansluit bij de behoefte van kerken.

'Goede innovaties maken iets wat er is makkelijker'

In mijn ogen zijn goede innovaties altijd dingen die iets wat er al was makkelijker maken. Daarom heten wij Donkey Mobile. In de Bijbelse tijd was een ezel bijvoorbeeld een manier om goederenvervoer makkelijker te maken. De ezel is bovendien een dienstbaar dier. Het gaat om de persoon die op de rug van de ezel zit. Zo is Donkey Mobile een hulpmiddel, maar gaat het om de kerkelijke gemeenschap die er gebruik van maakt.

Heb je contact met andere IT-ondernemers in de gemeente?

We hebben geen partners binnen de gemeente, maar kijken wel naar een samenwerking met kerkdienstgemist.nl om uitzendingen direct te linken in de app. Daarnaast merken we dat kerken behoefte hebben aan content voor hun tijdlijn, dus onderzoeken we of we een platform kunnen ontwikkelen waar partijen zoals de PKN content aanbieden waarop een kerk zich kan abonneren.

BPI Services

Arjen Baan, Christie van Zijp & Jasper Peterse

Wat doet BPI Services?

BPI Services is ooit begonnen met het automatiseren van en innoveren in administratieve processen, maar dat bedrijf is verkocht in 2001. In 2005 kwamen Christie en Jasper aan boord om een doorstart te maken met twee nieuwe technische onderwerpen: identificatie en smart sensoren. Dat zijn twee verschillende markten, maar de doelgroepen komen overeen. We werken vooral voor de politie, Dienst Justitionele Inrichtingen en geestelijke gezondheidszorg.

Dat werk doen we van idee tot uitvoering, software en hardware. We hebben een klein team en dat houdt de verschillende onderdelen van het bedrijf bij elkaar. Bovendien heeft iedereen die hier werkt de innovativiteit tussen de oren.

Wat maakt BPI Services relevant?

We zijn uniek in de combinatie van onze werkgebieden. Identificatie gaat vooral om het ontwikkelen van mobiele apparaten om de identiteit van personen te controleren of registreren. Bijvoorbeeld de iMatch, een apparaat dat een marechaussee aan zijn mobiele telefoon kan koppelen om paspoorten te controleren, veilig en draadloos. Of een koffer waarmee je het hele registratieproces van iemand zonder verblijfsvergunning kunt regelen, inclusief foto’s en vingerafdrukken.

'Iedereen die hier werkt heeft de innovatiteit tussen de oren'

Smart sensoren monitoren gedrag of verbeteren de omgeving van acuut opgenomen personen. We hebben bijvoorbeeld een hufterproof touchscreen gemaakt met tablet-functies voor in isoleercellen van een zorginstelling of de politie. En vorig jaar wonnen we een prijs voor ons idee om met sensoren te detecteren of iemand in een cel zichzelf of iemand anders iets aan wil doen. We werken nu aan de implementatie daarvan.

Heb je contact met andere IT-ondernemers in de gemeente?

We werken in een internationale markt. We hebben geen samenwerkingen met lokale partijen, maar wel met landelijke. Voor de iMatch werken we bijvoorbeeld met een Nederlandse partij die het moederboard maakt, een ander voor de behuizing en een internationale partij die de database met paspoorten beheert. Lokaal en regionaal zoeken we wel contact met mbo’s en hbo’s om te investeren in nieuw personeel.

Bizway
Bart Lageweg

Wat doet Bizway?

Wij zijn een hosting- en werkplekbeheerservice. Dat wil zeggen dat we de vitale online infrastructuur leveren die online applicaties, softwareontwikkelaars en webbureaus nodig hebben om hun programma’s en designs op te draaien. En die infrastructuur, de servers, moeten áltijd werken. Dat is onze specialiteit. We monitoren onze netwerken 24 uur per dag, zeven dagen per week, zodat wij elke fout al ontdekken voordat het misgaat. Als wij ons werk goed doen, heeft de klant niet eens door dat er gevaar dreigde.

Wat maakt Bizway relevant?

We worden steeds afhankelijker van IT en hoe afhankelijker we zijn, hoe belangrijker dat het blijft werken. We hebben veel klanten in de logistiek en daar heeft de uitval van een netwerk grote gevolgen op de gehele keten. Ligt een tankstation eruit, dan hebben honderden vrachtwagens en dus leveranciers en klanten er last van. De hele economie wordt geraakt. Wij snappen dat en voelen ons verantwoordelijk voor die keten.

'Tegen de tijd dat wij instappen, staat de boel al in brand'

Naast consistentie is cybersecurity belangrijk. Klanten komen meestal bij ons omdat er iets mis ging bij hun vorige netwerkbeheerder. Tegen de tijd dat wij instappen, staat de boel in brand. Dan grijpen we stevig in. We pakken de regie en lossen het op. We zijn daarbij soms best streng voor onze klanten. Als de basis staat, voegen we netjes de juiste processen toe.

Heb je contact met andere IT-ondernemers in de gemeente?

Ik zou wel meer willen samenwerken met andere lokale IT-bedrijven. Het lijkt soms wel of we bang zijn in elkaars vaarwater zitten, maar volgens mij is er 

werk genoeg! Wij zijn bijvoorbeeld sterk in het blussen van een brand, maar kunnen best een andere partij gebruiken om vervolgens de processen netjes in te richten. Andersom zou 

een bedrijf dat goed is met structuren ons kunnen bellen als er iets misgaat en er nú actie nodig is. Op de korte termijn betekent dat misschien werk uitbesteden, maar op de lange termijn is dat beter voor iedereen.

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Aanmelden nieuwsbrief
Sluiten