Na een uurtje spreken is het tijd om een foto te maken. “Zal ik onze elektrische deelscooter halen?” stelt wethouder Robin Kersbergen voor. 10 minuten later stapt OPBR Duurzaam-voorzitter Ronald Schilt met een grote zwaai achterop. Het tekent de coöperatieve toon van het gesprek over elektrisch vervoer en de verantwoordelijkheid van de gemeente daarin.
Aanleiding voor het gesprek is het komende OPBR-symposium ‘Fossiel eruit, Watt erin?’ . Ondernemers gaan die avond met elkaar in gesprek over wat zero-emissie voor hun bedrijfsvoering betekent. In voorbereiding daarop wil Ronald Schilt (Merosch, voorzitter stuurgroep OPBR Duurzaam) weten hoe de gemeente aankijkt tegen zero-emissievervoer. Wethouder Robin Kersbergen komt meteen tot de kern: “De vraag is hoe haalbaar de doelstellingen voor zero-emissievervoer zijn, gezien de netcongestie. Tegelijk vinden we het als gemeente belangrijk dat je daar de hand in hebt en het mogelijk maakt.”
Uitdagingen
Hoe krijg je al het vervoer uitstootloos, terwijl de capaciteit voor elektrisch vervoer beperkt is? Samenwerking is het sleutelwoord, volgens wethouder Robin Kersbergen en Ronald Schilt, voorzitter van OPBR Duurzaam en directeur van duurzaamheidsadviesbureau Merosch. Samenwerking tussen gemeenten onderling en tussen gemeente en ondernemers. De laadinfra moet op orde zijn. Robin: “Maar wel in regionaal verband. Je kunt onze gemeente vol zetten met laadpalen, maar als Gouda daardoor op slot gaat, werkt het averechts. Daarom werken we samen aan een regionale laadvisie.” In onze gemeente staan bovengemiddeld veel laadpunten. “Het staat iedereen uiteraard vrij om thuis op te laden via zijn eigen aansluiting,” zegt de wethouder, die meteen twee problemen benoemt.
Kom naar het symposium!
Wordt het biogas, waterstof of toch allemaal elektrisch? Op maandagavond 16 juni organiseert OPBR Duurzaam van 19.00 tot 21.45 uur een symposium over de toekomst van mobiliteit voor het mkb. Het vindt plaats bij Buro N11 in Bodegraven (Goudseweg 181).
Als eerste het struikelgevaar bij losse kabels: de gemeente staat vanuit aansprakelijkheidsoverwegingen niet toe dat er een laadkabel (al dan niet onder een mat) over de stoep ligt. Er zijn wel goten die dit gevaar verhelpen, maar daar ligt volgens de wethouder probleem nummer twee: “Het gevaar is dat bewoners de openbare parkeerplaats direct aan de goot ‘claimen’ alsof het hun eigen plekje is. Idealiter zouden bewoners dat in onderling overleg oplossen, maar ik heb niet altijd het gevoel dat we er maatschappelijk zo goed in slagen om elkaar wat ruimte te gunnen…” Dus wordt ook het leggen van goten niet toegestaan in Bodegraven-Reeuwijk. Dit houdt in dat wie niet op eigen terrein kan opladen, verplicht is om dat bij een openbare laadpaal te doen.
15 of 60 cent?
Ronald Schilt brengt de klachten die bewoners daarover hebben geuit in herinnering bij de wethouder. Particulieren, maar ook ondernemers met een bedrijfsbus, lopen tegen dit verbod aan. Het houdt de verduurzaming tegen. “Het betekent nogal wat in de businesscase of je thuis rond de 15 cent per kilowattuur laadt of tegen 60 cent moet betalen bij een laadpaal. Andere gemeenten gaan daar toch anders mee om.”
De ondernemer geeft de wethouder de tip om eens na te gaan hoe dit elders is geregeld. Kersbergen erkent dat hierover klachten zijn binnengekomen bij de gemeente. “Ik zie dat dilemma ook, maar we ontvangen vooralsnog onvoldoende signalen om te kunnen zeggen dat we het beleid moeten omgooien. Blijkt nu dat jullie straks bij het symposium dertig man hebben zitten die wel die behoefte uiten, dan heb je het over serieuze aantallen. Dan moeten we het misschien toch nog eens heroverwegen.”
Laden op bedrijventerrein
De netcongestie maakt het moeilijk om nog veel meer laadpunten op bedrijventerreinen te plaatsen. Al hebben bedrijven met een grootverbruikersaansluiting op het net vaak nog wel de gelegenheid om laders op eigen terrein te zetten. Robin: “Het kan interessant zijn om met elkaar af te stemmen welke behoefte er aan laden is en op welke tijdstippen. Door samen te werken kun je ervoor zorgen dat je met veel meer voertuigen kunt laden op één aansluiting.”
Dat betekent dat je als bedrijf niet alleen zegt ‘je mag laden als ik er geen gebruik van maak’, maar dat je actief afspraken maakt om de aansluiting zo efficiënt mogelijk te benutten. Op dit moment wordt daar door niemand regie op gevoerd en de gemeente is daar niet toe uitgerust, stellen Robin en Ronald gezamenlijk vast. Wel erkennen beiden dat coördinatie hierop kan zorgen voor verlichting van de problemen door netcongestie.
“De behoefte aan elektriciteit wordt almaar groter. Misschien wordt het wel een blessing in disguise,” zegt Ronald hoopvol. “Het dwingt ondernemers om na te denken over hoe ze met schaarste omgaan.”
Zero-emissiezones
Op het symposium krijgen ondernemers naast informatie over laden en brandstoffen ook informatie over zero-emissiezones. Er is veel discussie over geweest en op het symposium hoor je hoe het nu zit met deze regelgeving.