Bodegravenboog
De Bodegravenboog is een plan om een alternatief te maken voor de N459 door de N11 en A12 direct met elkaar te verbinden. Dit zou vooral de doorstroom van Utrecht naar Den Haag en van Rotterdam naar Alphen aan den Rijn moeten verbeteren.
De Bodegravenboog heeft breed draagvlak in de regio. Meerdere malen is door gemeenten en provincie bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat aandacht gevraagd voor de toenemende knelpunten op en rond de A12 tussen Gouda en Utrecht. Het doel is dat de Bodegravenboog opgenomen wordt in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het Rijk.
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk werkt aan plannen om op kortere termijn het wegennet te verlichten. Bekende ideeën zijn een parallelweg langs de A12 van Bodegraven naar Nieuwerbrug, het doortrekken van de Reeuwijkse Randweg naar de Amaliabrug, de Botrotonde fietsvrij maken met een alternatieve fietsoversteek en een ongelijkvloers kruispunt bij de N11.
Beter Bereikbaar Gouwe
Met het project Beter Bereikbaar Gouwe (BBG) wil de provincie de bereikbaarheid van het Gouwegebied en de doorvaart op de Gouwe verbeteren. Het is een complex project waarvoor 26 mogelijke maatregelen zijn opgesteld die oplossingen zouden kunnen bieden.
Er worden een aantal mogelijkheden verder onderzocht: een extra oeververbinding over de Gouwe in Waddinxveen (brug of aquaduct), een tunnel bij Hazerswoude-Dorp en ook hier de Bodegravenboog.