OPBR verheldert en verenigt

Wat zijn de kansen en uitdagingen van een binnenstad zonder uitstoot?

Per 2025 mogen in 27 gemeenten alleen emissieloze vrachtwagens en bestelwagens in de binnensteden komen. Dit geldt voor de vier grote steden, maar ook voor onder andere Gouda en mogelijk Alphen aan den Rijn. Onder leiding van OPBR gaat Buck Consultants International (BCI) in opdracht van Triple Helix Midden-Holland de uitdagingen en kansen onderzoeken die deze ontwikkeling voor bedrijven in de regio met zich meebrengt. Zijn mkb’ers er klaar voor? En hoe kunnen zij op de ontwikkelingen inspringen?
ZES_opbr

In 2021 ontvingen de ondernemersverenigingen van Midden-Holland € 200.000 van de provincie Zuid-Holland voor de MKB Deal ‘Ondernemend Midden-Holland’. Een deel van dit geld wordt nu ingezet voor het onderzoek naar de kansen en uitdagingen van zero-emissie binnenstadlogistiek.

Wat hebben mkb’ers nodig?

De stap naar Zero Emissie Zones Stadslogistiek (kortweg ZES) is van grote invloed op het regionale bedrijfsleven. Bedrijven moeten hun distributie verduurzamen of anders inrichten om leveringen in de binnenstad mogelijk te houden. Welke opties hebben zij? Wat hebben zij nodig van ondernemersverenigingen en gemeentes om die tot een succes te maken? En kan Midden-Holland zelfs een koplopersrol pakken in de ontwikkeling van nieuwe initiatieven?

BCI onderzoekt dit komend half jaar aan de hand van drie vragen:

  1. Wat is de impact van Zero-emmissiezones op ondernemers in Midden-Holland en welke sectoren hebben hier het meest mee te maken?
  2.  Zijn ondernemers klaar voor de veranderingen en welke initiatieven zijn al gestart?
  3. Wat hebben ondernemers nodig om concurrerend te blijven of zelfs voordeel te pakken?

Die laatste vraag moet leiden tot een menukaart met concrete opties, gebaseerd op best practices van buiten de regio en de behoeften die tijdens het onderzoek naar boven komen. Is er bijvoorbeeld nieuwe tank- en laadinfrastructuur nodig? Kan er slim worden samengewerkt in regionale distributiehubs?

Kortom, welk flankerend beleid helpt ondernemers de uitdagingen te overwinnen en de kansen te pakken. BCI zet de opties op een routekaart met tijdpad en zet de eerste projecten in gang.

Meer informatie

Wil je meer informatie over Zero-emmissie stadslogistiek (ZES), kijk op www.opwegnaarzes.nl. Check hier ook of jouw wagens per 2025 nog in de overgangsregeling vallen voor de zero-emmissiezones.

Op www.doehetzero.nl verzamelt Topsector Logistiek ervaringsdeskundigen en zet alle regels, subsidies en andere tips op een rijtje.

Subsidies duurzaam transport

MIA & Vamil

Koop of financial-lease je een nieuwe, emissieloze bedrijfsauto voor het vervoer van goederen? Je kunt mogelijk aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) voor een belastingvoordeel tot 14% van het investeringsbedrag.

SEBA & AanZET

Ontvang ook tot maximaal 5000 euro per bedrijfsauto met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Voor vrachtauto’s is er de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET). Bij operationele lease kan je leasemaatschappij de subsidies aanvragen.

Wil je uitstootvrije bouwmachines kopen of je bestaande bouwwerktuigen ombouwen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB).

SVM

Met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) kunnen mkb-ondernemers een gespecialiseerde adviseur inhuren voor energieadvies voor verdere verduurzaming. De regeling is bedoeld voor MKB-ondernemingen tot 250 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 50 miljoen. Op moment van schrijven is deze subsidie tijdelijk stopgezet.

Ja, ik wil op de hoogte blijven!