De transport en logistiek stappen steeds meer over op elektrisch vervoer. Hoge brandstofprijzen en het ontstaan van emissieloze zones versnellen dat proces. Het rapport ‘Bedrijventerreinen in beweging’ van ElaadNL brengt de toekomstige laadbehoefte (tot en met 2050) in kaart van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen. Volgens de onderzoekers zal 85% van de elektriciteitsvraag van elektrische trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen moeten worden voldaan.
Investeringen plannen
Het onderliggende stroomnet zal mee moeten groeien. De netbeheerder probeert de nodige aanpassingen in te plannen. Het liefst wordt het elektriciteitsnet hierbij zoveel mogelijk in één keer aangepast. Het lastige is dat bedrijven – en dus de netbeheerder – in veel gevallen nog geen concreet beeld hebben van hun toenemende elektriciteitsbehoefte door elektrische voertuigen. Dit beeld is wel nodig om gericht te kunnen investeren. Eerder riep Stedin ondernemers in Bodegraven-Reeuwijk daarom al op plannen te maken en door te geven.
Slim laden
Naast voldoende netcapaciteit is de timing van het opladen van de voertuigen van belang. In het onderzoek van ElaadNL is te zien dat overdag het aantal personenauto’s dat tussen 2025 en 2035 gaat laden bijna verviervoudigd. Dit zijn met name elektrische auto’s van werknemers.
De laadbehoefte in de nacht van zwaardere elektrische voertuigen zoals vrachtwagens en bestelauto’s zal in dezelfde periode wel dertien keer groter worden. Er moet daarom slim worden geladen. Volgens simulaties van ElaadNL kan de piekvermogensvraag van zware voertuigen gehalveerd worden zonder dat de berijders het merken.
Lees hier het volledige artikel, rapport en interactieve storymap van ElaadNL.