OPBR verheldert en verenigt

Vergeer: ‘Het nieuwe pand is op de groei gebouwd’

Vergeer Holland is genomineerd voor de Ondernemersprijs Midden-Holland. Diederik en Dennis Vergeer zijn de derde generatie aan het roer van de kaasgroothandel en zeker niet de laatste. Hun enorme, duurzame en volledig geautomatiseerde nieuwe pand op bedrijventerrein Broekvelden heet immers niet voor niets ‘Next Generation’. Diederik: “Van buiten is het al groot, maar binnen schrik je helemaal!”
Vergeer Holland is genomineerd voor de Ondernemersprijs Midden-Holland

Vergeer Holland is genomineerd voor de Ondernemersprijs Midden-Holland. Diederik en Dennis Vergeer zijn de derde generatie aan het roer van de kaasgroothandel en zeker niet de laatste. Hun enorme, duurzame en volledig geautomatiseerde nieuwe pand op bedrijventerrein Broekvelden heet immers niet voor niets ‘Next Generation’. Diederik: “Van buiten is het al groot, maar binnen schrik je helemaal!”

Bijna een eeuw geleden begon opa Vergeer met het verhandelen van de kaas van zijn vader. Decennia werden kazen handmatig gerijpt en verpakt. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en dat heeft een enorme modernisering gebracht. In het nieuwe pand van Vergeer Holland is nauwelijks nog een persoon te vinden. Op 15 dagen oud komen de kazen op boxen binnen met een vrachtwagen, waarna ze met een heftruck op een lopende band worden geplaatst. Daarna neemt de computer het over.

Rijp voor vernieuwing
Eerst gaan de kazen naar de rijpingskamer, waar ze volautomatisch opgeslagen en gekeerd worden. “Rijpen is een van onze kernactiviteiten,” zegt Diederik Vergeer. “We hebben in het nieuwe pand plek voor 4800 rijpingsboxen, oftewel 3,5 miljoen kilo kaas. De rijping is wat de smaak geeft aan de kaas. Het is afhankelijk van allerlei factoren: de temperatuur, de luchtvochtigheid, het keren van de kazen, de planken waar ze op liggen…” De planken? “Ja,” vult Dennis aan, “want hout is net als kaas echt een natuurproduct. Hoe ouder de planken, hoe beter voor de rijping. Ze raken in de loop van de tijd helemaal verzadigd met vocht, zout en bacterieculturen. Dat geeft allemaal smaak.”

Cirkel rond
Na rijping brengt een van de 31 computergestuurde shuttles de kazen naar de koelcel (jongere kazen) of de warmtekamer (oude kazen). Eenmaal op de juiste temperatuur gaan ze verder naar een tachtig meter lange productielijn. Hier wordt de kaas ontkorst en daarna gesneden, verpakt en in dozen op pallets geladen. Dennis: “Vergeer kan alle soorten kaas maken, het is maar net wat de klant wenst.”

Nadat de kaas verpakt en geseald is, gaan de pallets voor maximaal twee weken de opslag in. Een vorkheftruck tilt ze de vrachtwagen in en het cirkeltje is rond.

Duurzaam pand
Het nieuwe pand zorgde niet alleen voor een automatiseringsslag, het is ook heel duurzaam gebouwd. Het kreeg afgelopen jaar zelfs de op twee na hoogste score van alle commerciële nieuwbouw met het duurzaamheidskeurmerk BREEAM in Europa. Dennis: “Door het keurmerk kwamen we innovaties tegen waar we zelf nooit over na zouden hebben nagedacht. Natuurlijk moest het pand goed geïsoleerd zijn, geen gasaansluiting hebben en zuinig omgaan met energie en water, maar we hebben nu ook 35 procent gerecycled beton gebruikt, pet-flessen als geluiddempend plafond en zelfs insectenhuisjes geïnstalleerd.”

Ook de leveranciers van het bedrijf werden bij de verduurzaming betrokken. Dennis: “We zeiden: ‘Bedenk nou eens iets dat de volgende generatie waardig is.’” Zo verdwenen etiketten van kartonnen dozen, werden materialen beter recyclebaar en werden machines gebouwd die kleiner konden verpakken. Diederik: “Op een zeker moment vergeleken we onze verpakking met een concurrent en zagen dat die van ons 53 procent lichter was en ook nog eens beter recyclebaar!”

Op de groei
Dat de mannen trots zijn op Next Generation straalt ervan af. En ze zijn van plan er nog een behoorlijke tijd gebruik van te maken: nog maar een derde is in gebruik en een derde is nog in aanbouw. “Het is op de groei gebouwd,” grinnikt Diederik. “Drie van de acht productielijnen zijn actief, twee komen later dit jaar. De rest is nog toekomstmuziek.”

Er is echter geen spoor van twijfel dat die ruimte gevuld gaat worden. Dennis: “Kaas blijft, voor ons en voor onze klanten. We hebben al 2000 verschillende artikelen en nog is elke nieuwe opdracht een fantastische uitdaging.”

Bron: Kijkopbr.nl

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Aanmelden nieuwsbrief
Sluiten