OPBR verheldert en verenigt

‘We hebben geen last van de taalbarrière met Oekraïense vluchtelingen’

Sinds juni 2022 heeft uitzendbureau Groene Hart Service Oekraïense vluchtelingen in dienst. Ze begeleiden hen in het Russisch (dat ze spreken) naar werk, vooral in de groenvoorziening. Commercieel directeur Sifra Niemeijer vertelt hoe ze dat hebben aangepakt. “Onze ervaring met arbeidsmigranten heeft erg geholpen, maar het was wel een flinke administratieve klus.”
Groene Hart Service - Sifra Niemijer

Groene Hart Service (GHS) is een uitzendbureau met hart voor mensen en voor de maatschappij. De organisatie werkte bijvoorbeeld al eens met vluchtelingen uit Syrië en Eritrea en verzorgt re-integratie van ex-gedetineerden. “Toen de oorlog in Oekraïne begon en vele vluchtelingen naar Nederland kwamen, begon ons hart voor deze doelgroep te kloppen,” vertelt Sifra Niemeijer, commercieel directeur en beoogd opvolger van haar vader. “Er is een krappe arbeidsmarkt, dus natuurlijk was het een commerciële kans, maar wij wilden vooral iets doen voor de maatschappij en voor de vluchtelingen die in een noodopvang zaten.”

In de zomer van 2022 ging Sifra daarom langs bij de opvanglocatie van Gouda en sprak daar met medewerkers van de gemeente over de mogelijkheden om de Oekraïense vluchtelingen te laten werken. Die waren er. “We hebben een advertentie geplaatst voor een recruiter die Oekraïens of Russisch spreekt. Een van de vrijwilligers bij de opvang, Nadia, reageerde. Zij is meteen onze eerste collega geworden.”

Kennismaking

GHS zette de eerste Oekraïners in in de groenvoorziening van de gemeente Gouda en al snel stroomden de aanvragen van nieuwe Oekraïners binnen. “Drie weken later hebben we een tweede recruiter aangenomen. Inmiddels heeft GHS een speciaal team van vijf Russisch sprekende collega’s voor de recruitment en begeleiding van de Oekraïense werknemers.” Ook Oekraïners uit de opvang op de Reeuwijkse Poort zijn bij GHS in dienst.

Groene Hart Service

GHS is gestart door Timo Niemeijer, Sifra’s vader, in Gouderak. Inmiddels zijn er vijf vestigingen, waaronder een op bedrijventerrein Zoutman in Reeuwijk. Sifra werkt nu 10 jaar bij het bedrijf en is sinds eind 2022 commercieel directeur. “Ik heb alle niveaus in het bedrijf doorlopen: ik begon als intercedent, heb op HR gezeten, maar wilde toen toch terug naar de commerciële kant.”

Bedrijven waren in het begin iets minder happig om de vluchtelingen aan te nemen, maar dat verandert na de eerste kennismaking volgens Sifra. “In het begin zijn klanten sceptisch, ze zijn bang voor een taalbarrière. Andere bureaus hebben vaak ook geen vertalers, maar wij zijn dat gewend vanuit ons werk met Poolse arbeidsmigranten. Wij zorgen dat er altijd iemand is om de opstart te begeleiden en te vertalen. Daarna kunnen ze zelfstandig aan de slag of met een vertaal-app communiceren. In de praktijk blijkt dat dat heel goed gaat.”

Administratieve uitdaging

Dankzij de nieuwe collega’s zit de grootste uitdaging zit voor GHS niet zozeer in de taal, maar meer in de administratie. “We kennen het papierwerk van onze ervaring met arbeidsmigranten, maar werken met vluchtelingen was nieuw en vergde aanpassing in onze werkwijze en IT-systemen.” De regelingen voor Oekraïense vluchtelingen zijn aan verandering onderhevig, waardoor oplettendheid in de organisatie nodig is. “Ik ben blij dat ze gelijk een BSN kregen en mochten werken, maar niet over alle administratie is goed nagedacht. Zo moeten we bij het beginnen van een klus het UWV altijd twee dagen van tevoren een melding geven. Dat is niet handig in de uitzendbranche. We zijn gewend om dezelfde dag nog te kunnen schakelen en vervanging te regelen – dat gaat nu niet, en daar moeten onze klanten ook aan wennen.” Daarnaast is veel van het werk kortlopend, dus moet GHS stapels aan meldingen richting het UWV sturen, elke keer dat er wat verandert. “In het begin moest dat zelfs nog via de post.”

Sifra benadrukt dat de baten uiteindelijk hoger zijn dan de lasten, maar vooral omdat ze al enige ervaring hadden en het op schaal kunnen toepassen. “Rechtstreeks in dienst nemen van Oekraïense vluchtelingen vergt flexibiliteit van je organisatie. Daarnaast is de periode dat zij in Nederland blijven in veel gevallen onzeker.”

Verschillen in migranten

Sifra merkt op dat ze grote verschillen ziet tussen de migrantengroepen waarmee ze gewerkt heeft. Een pilot met vluchtelingen uit Syrië en Eritrea was vanwege de lange inburgeringsperiode bijvoorbeeld niet zo’n succes. “Als asielzoeker mag je in Nederland niet direct aan het werk. Zo liepen wij ertegen aan dat de motivatie om na jaren weer aan het werk te gaan bij een deel van hen was afgenomen.”

Arbeidsmigranten zijn weer heel anders. “Dat zijn vooral jongemannen die hier komen om met hun handen te werken, veel uren te maken en geld te verdienen voor in hun thuisland. Vaak hebben ze daar een gezin en weten ze niet hoe lang zij in Nederland blijven, dus hebben ze minder behoefte om te integreren.”

Bijzondere verhalen

Op de website van Groene Hart Service deelt de organisatie ook verhalen van de eigen werknemers, zoals het verhaal van Andrii. Hij heeft toen de oorlog uitbrak met zijn vrouw en kind van tien dagen oud dagen bij de grens met Polen gewacht om de Europese Unie in te komen. Sifra: “Het is bijzonder om te zien hoe goed hij zich vervolgens heeft aangepast en hoe positief hij is. Hij werkt nu in de groenvoorziening in Utrecht, waar hij het erg naar zijn zin heeft. Het is fantastisch om daaraan bij te dragen.”

De Oekraïense vluchtelingen mochten direct aan het werk van de Nederlandse overheid. Het is een brede groep met mannen en vrouwen van jong tot oud die graag willen werken. “We hebben ongeveer fifty-fifty mannen en vrouwen bij ons werken. Ze zijn blij met alle kansen die ze krijgen. Ze willen niet de hele dag in de opvang zitten en maken er het beste van, dus staan ook open voor werk buiten hun eigen vakgebied. Ze voelen zich thuis in Nederland en leggen makkelijk contact, ook al gaat dat met handen en voeten.”

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Aanmelden nieuwsbrief
Sluiten