Begin mei werden ondernemers in Driebruggen onaangenaam verrast door nieuwe borden met gewichtsbeperkingen: maximaal 10 ton, met mogelijkheid tot ontheffing voor 20 of 25 ton. Boos schreven LTO en een groep verzamelde ondernemers aan de gemeenteraad dat dit compleet onwerkbaar was. “Alle vrachtwagens zijn zwaarder dan 10 ton,” zegt Martin van den Hoeven, voorzitter van Ons Agrarisch Fonds. “Een lege melkwagen weegt al 15 ton, een volle gaat richting de 50 ton.” Ook veevoer en mest komt met transport dat ver over de 25 ton heen gaat.
En het probleem reikt verder dan alleen agrarisch transport. Ook de rietdekker, kaashandelaar, hovenier en bouwbedrijven krijgen te maken met deze beperkingen. Zelfs bouwmateriaal aanleveren voor het bouwen van een woning wordt een probleem.
Reconstructie met beperking
De ondernemers waren vooral verrast doordat acht dagen vóór de aankondiging nog een bijeenkomst was gehouden over de reconstructie van de wegen die vanaf januari 2026 is ingepland. De gemeente werkt 2 jaar lang in compartimenten aan de wegen om ze te verstevigen. Er komen op het Hoogeind vier kleine uitwijkplaatsen van 12 meter en vier grote van 20 meter. Ook wordt de asbest waterleiding vervangen en komt er een ondergronds elektriciteitsnetwerk.
Tijdens die bijeenkomst leken nog meerdere opties open te liggen en werd besloten tot een nader onderzoek van de verkeersbewegingen. Een paar dagen later wordt strengere handhaving aangekondigd en blijkt dat een reconstructie die zwaarder verkeer aankan wat de gemeente betreft geen optie is: te duur.
Waarom de beperking?
Waarom wil de gemeente het gewicht op wegen in het buitengebied beperken? Dat komt door de ‘slappe bodem’. Onder de fundering van de weg ligt een metersdikke laag veen. Dat kan scheuren als er te veel gewicht op komt. “Je wilt natuurlijk niet dat dat gebeurt en de weg openscheurt,” zegt Martin, “maar het is ook geen vliegtuig dat neerstort; van een scheur vergaat de wereld niet. Kun je zoiets op dat moment oplappen of moet het risico 0?” Martin zucht. “Dan kun je beter met z’n allen gaan fietsen.”
Leuk in theorie, werkt niet in de praktijk
Het onderzoek naar verkeersbewegingen ging wel door en werd in september gepresenteerd. Door te rekenen met druk per vierkante meter tussen de voorste en achterste as is de limiet opgerekt van 25 naar maximaal 45 ton voor de langste voertuigen. Volgens de gemeente is hiermee het probleem voor 80 procent van het zware verkeer opgelost, omdat die bewegingen niet met volle laadcapaciteit worden gemaakt.
Martin ziet echter niet hoe dit in de praktijk zou moeten werken. “Bij de eerste stop gaat dat goed, maar bij stop 3 zit de wagen te vol. Dan moet die toch nog uit ons gebied. In theorie is het misschien mogelijk, in praktijk niet.” Daar komen andere bezwaren bij, zoals de effecten van klotsen in halfvolle tanks en dat een bemonstering van een mestlading over de hele vracht gedaan moet worden.
Zelfs als het praktisch lukt, is het kostentechnisch niet haalbaar om met kleinere vrachten te werken. Werken met volle wagens scheelt volgens Martin jaarlijks € 50.000 tot € 100.000 per bedrijf en bespaart ook CO₂-uitstoot. Kleinere ladingen zouden bovendien zorgen voor veel meer verkeersbewegingen. “Er is geen melk-, veevoer- of mesttransporteur die daaraan begint.”
Nieuwe gebodsborden op het Hoogeind in Driebruggen.
En dan is er nog het ontheffingenbeleid. Moet je voor elke vervoersbeweging een ontheffing aanvragen? En voor elk kenteken? Een groot bedrijf met tientallen vrachtwagens moet uiterlijk 24 uur na de rit de ontheffing hebben aangevraagd. “Organisatorisch is het een crime. Hoeveel kost dat aan administratie? “
Investeer in een goede weg
Voorlopig houdt de gemeente voet bij stuk. Ze hoopt dat met een goed uitgewerkt ontheffingenbeleid de problemen opgelost zijn. Volgens Martin is de enige echte oplossing een betere weg aanleggen. “Investeer nu in een goede weg en je kunt er 100 jaar mee vooruit. Lager dan 50 ton is simpelweg de nekslag voor onze bedrijven.”