Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Er zat daarom dit jaar 33 miljoen euro in de subsidiepot SEBA om ondernemers te stimuleren deze bestelbussen toch te kopen. Per bus werd gemiddeld 4500 euro gesubsidieerd. In totaal zijn er 7500 elektrische bestelbussen met de subsidie aangeschaft.
2024 wordt het laatste jaar dat de SEBA open gaat, al zou dat eerder 2025 zijn. De overheid verwacht namelijk dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend zal zijn met die van een bestelbus op diesel of benzine. Dat komt mede doordat de vrijstelling van belasting voor personenauto’s en motorrijtuigen op 1 januari 2025 verdwijnt.
Zero-emissiezones
De elektrische bestelbussen zijn extra belangrijk voor ondernemers die in stadscentra opereren. Per 2025 zijn de centra van 20 grote steden, waaronder Gouda, Alphen a/d Rijn en Rotterdam, zogenaamde ‘zero-emissiezones voor stadslogistiek’ (ZES). Oud(er) goederenvervoer op benzine of diesel komt de binnenstad niet meer in.
Wil je meer weten over zero-emissie transport? Lees het verslag van ons laatste symposium ‘Elektrisch brengt je verder. Waarom zero-emissie ook voor jouw bedrijf noodzakelijk is’.