OPBR verheldert en verenigt

‘Investeren in duurzaamheid is langetermijndenken’

Wat doet het lokale bedrijfsleven om energie te besparen? CEO Mark Verkleij van Vepo Cheese geeft een kijkje in de keuken van zijn familiebedrijf.
markverkleij

In de afgelopen elf jaar heeft Vepo Cheese flink wat gebouwd en verbouwd aan zijn drie panden en daarbij speelden investeringen in duurzame energievoorziening een grote rol. “Wij keken naar de lange termijn, tussen de vijf en tien jaar. Soms zag ik alle bedragen bij elkaar staan en zag ik er tegenop. Toch ben ik blij dat wij alles gedaan hebben.”

Besparing op besparing

In 2009 bouwde Vepo Cheese een nieuw volledig gekoeld logistiek centrum. “Wij konden kiezen tussen verschillende diktes voor de isolatiewanden. Wij kozen voor de duurste, omdat die een hogere isolatie geeft en op de lange termijn energie en dus geld bespaart.” Hetzelfde geldt voor de 3000 zonnepanelen, die verspreid over de panden liggen. “Ze leveren samen 750.000 kWh op, dat is 23 procent van ons jaarverbruik. Hiermee besparen we aanzienlijk op onze energiekosten en daar komt de subsidie nog bij.”

Ook oude apparaten moesten het onderspit delven voor duurzamere varianten. “Het was nog niet noodzakelijk om de persluchtcompressoren te vervangen, maar oude apparaten blijven onderhouden kost ook geld,” legt Mark uit. “Daarbij gebruiken wij de restwarmte van die compressoren en van onze koelinstallatie om ons schoonmaakwater en de vloerverwarming van de kantoren te verwarmen. De cv gaat alleen aan als hij nodig is, waardoor wij ook bijna 11.000 kuub aan gas hebben bespaard.”

“Ik ben blij dat wij alles gedaan hebben.”

De laatste grote investering betrof de verlichting. Alle tl-verlichting is vervangen door ip-gestuurde led-lampen. “Wij kunnen per lamp de lichtsterkte bepalen. Waar hiervoor alle tl-balken in de hal 24 uur per dag aan stonden, regelen wij nu per armatuur het licht. Als er geen beweging is, staan ze op 10 procent of gaan helemaal uit,” vertelt Mark trots. “En het scheelt ook nog eens enorm in onderhoudskosten.”

Nuchtere idealen van Vepo Cheese

Het zijn flinke investeringen voor Vepo Cheese. Is dat wel rendabel? Mark is overtuigd van wel. “Je hebt het niet binnen vijf jaar terugverdiend, maar in tien jaar kom je een heel eind. Maar ik vind eigenlijk dat je niet alles moet doodrekenen tot twee getallen achter de komma. Vepo Cheese is een familiebedrijf en het gaat ons om de lange termijn. Wij willen dat het nageslacht nog een normaal leven kan leiden en dat wij een bijdrage kunnen leveren aan een gezonde maatschappij.”

Dat idealisme betekent niet dat Vepo Cheese lukraak investeert. “Het helpt als je je een beetje in de materie verdiept,” vindt Mark. “Dan kun je gemakkelijker meepraten met een verkoper en de juiste vragen stellen. Wij gaan altijd zelf ergens kijken en vragen aan de mensen die met een nieuwe machine werken wat ze ervan vinden.” Voor sommige dingen heb je echter gewoon een goede adviseur nodig, geeft Mark toe. “Je komt ver met je boerenverstand en een rondvraag langs collega-ondernemers, maar wij zijn geen specialisten.”

“Je komt ver met je boerenverstand en een rondvraag langs collega-ondernemers, maar wij zijn geen specialisten.”

Minder plastic?

Als hij vertelt over zijn energiebesparende maatregelen, krijgt Mark weleens de kritische vraag dat hij wel een hoop plastic de wereld in helpt. “Het is een pijnlijk punt, maar het is heel moeilijk om ons verpakkingsmateriaal te verduurzamen,” geeft hij toe. “Wij mogen bijvoorbeeld nog geen gerecycled plastic gebruiken vanwege de strenge gezondheidseisen. Er mag geen risico zijn dat er een restje azijn van een fles schoonmaakazijn bij de kaas komt. In de toekomst zal wel een gedeelte van de verpakkingen van recyclebaar plastic worden gemaakt.”

Daarbij maakt Vepo Cheese al sinds 1995 zo klein mogelijke verpakkingen met zo dun mogelijk plastic. “Wij hebben er toentertijd zelfs onze eigen machines voor ontworpen. Concurrenten pronken nu met 30 procent verpakkingsvermindering, maar dat kan alleen omdat ze van een enorme hoeveelheid plastic komen. Op dit moment kunnen wij gewoon niet minder, maar wij blijven alert op nieuwe ontwikkelingen.”

 

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Aanmelden nieuwsbrief
Sluiten