Arjan Griffioen, voorzitter van de Raad voor Handel, Industrie & Dienstverlening Bodegraven-Reeuwijk (RvHID) en bestuurslid van het OPBR, maakt zich hard voor de parallelstructuur. De huidige verkeerssituatie is namelijk geen pretje. “Al het verkeer van het bedrijventerrein moet nu over de hondenbotrotonde (of ‘kluifrotonde’) onder de N11. Zeker na de recente uitbreiding van een paar bedrijven op Broekvelden betekent dat gigantische vrachtwagenbewegingen op één afrit, waar ook al het particuliere verkeer gebruik van maakt.”
Korte klap
In de spits is er op de botrotonde geen doorkomen aan. Volgens Arjan zou een parallelstructuur 40 tot 50 procent van het verkeer wegnemen. Daarbij is het mogelijk de structuur op de middellange termijn te realiseren. “Het is een korte klap, omdat er geen toestemming van het Rijk nodig is, alleen van de provincie en gemeentes,” legt Arjan uit. “Het kan tussen 5 en 10 jaar geregeld zijn. Of dat lukt, ligt aan de daadkracht van het college en de provincie.”
De RvHID is er in ieder geval druk mee bezig. Het bedrijfsleven van Bodegraven is actief in de gesprekken en onderzoeken en staat ook open voor het leveren van een financiële bijdrage. Arjan: “We staan nu op het punt om van de oriëntatiefase over te gaan naar het uitwerken van de vervolgstappen met het college en de provincie. Besluitvorming is eigenlijk het grootste obstakel. Ik ben optimistisch dat de structuur er in zeven jaar ligt, maar dan moet er wel gas worden gegeven.”
Beter Bereikbaar Gouwe & Bodegravenboog
De RvHID heeft de parallelstructuur ook aangekaart bij het bereikbaarheidsproject Beter Bereikbaar Gouwe, omdat hij ook een verlichting geeft voor het verkeer richting Gouda. Al het verkeer tussen Alphen en Gouda moet namelijk eveneens over de botrotonde om van de N11 naar de A12 te komen (of andersom).
Het verkeersprobleem tussen Alphen en Gouda zou uiteindelijk opgelost kunnen worden met de Bodegravenboog. Dit projectvoorstel ligt ter overweging bij het Rijk, maar het gaat nog lang duren voordat die gerealiseerd wordt. Als toevoeging aan de Bodegravenboog en BBG steunt VORT de realisatie van een verlengde Reeuwijkse Randweg met ontsluitingsweg naar Reeuwijk-Dorp.
De gemeente hoeft wat Arjan betreft niet bang te zijn dat de parallelstructuur de urgentie van de Bodegravenboog in de weg zit. “Ze kunnen best naast elkaar bestaan. De parallelstructuur levert een kleine verlichting op de botrotonde, maar de randweg daarachter blijft een bottle-neck. De parallelstructuur neemt de noodzaak van een aansluiting van de N11 op de A12 niet weg.”
Alternatieve parallelstructuur?
Aan de Reeuwijkse kant van de A12 ligt al een ‘parallelweg’. Is die niet bruikbaar voor het verkeer tussen Bodegraven en Woerden? “Nee,” zegt Arjan. “De weg is te zacht en de boerderijen staan er dicht op. Daarnaast zou deze weg niet aansluiten op de parallelstructuren die al aanwezig zijn vanaf afslag Nieuwerbrug via Woerden richting De Meern. Maar bovenal ligt de weg aan de verkeerde kant van de snelweg voor Broekvelden. Je zou alsnog over de botrotonde moeten, maar die nekt alles. Alles wat je eronder aanlegt, is een surrogaat, alles erboven biedt soelaas.”
Laat je stem horen bij jouw ondernemersvereniging om de urgentie van het verkeersknelpunt duidelijk te maken.
De Raad van Handel, Industrie & Dienstverlening is druk mee bezig de parallelstructuur langs de A12 op de agenda van de provincie en de gemeente te zetten. Van de oriëntatiefase wordt overgegaan op de uitwerking van vervolgstappen.
Al het verkeer van het bedrijventerrein Broekvelden moet nu over de hondenbotrotonde onder de N11. Dit levert elke spits problemen op. De Raad van Handel, Industrie & Dienstverlening stelt een parallelstructuur voor van het bedrijventerrein richting Woerden.