Ondernemersvereniging Ondernemers Collectief Bodegraven (OCB) doet met de uitkomst in de hand een beroep op de politiek zich in te zetten voor de aanleg van de Parallelweg. “Zowel voor onze leden als voor autorijdend Bodegraven is dit een grote vooruitgang,” aldus voorzitter Peter Domburg van de OCB.
Nieuwe berekeningen
Het onderzoek is uitgevoerd door de Exante Groep in ’s Hertogenbosch en Adviesbureau Goudappel. De berekeningen zijn gebaseerd op nieuwe modelberekeningen in het Regionaal Verkeers- en Milieumodel Midden Holland. Er zijn twee varianten uitgewerkt: een met een modelsnelheid van 60 km/h en een met 80 km/h voor zowel auto- als vrachtverkeer op de Parallelweg. Die laatste snelheid geldt ook op de Parallelweg N420 van Nieuwerbrug naar Woerden.
In het eerste geval maken volgens het model per dag 2.240 motorvoertuigen gebruik van de nieuwe verbinding, in het tweede zelfs 4.064 voertuigen. De druk op de A12 via de Botrotonde daalt met 1.443 tot 2.392 voertuigen per dag. Bijkomend voordeel is dat het verkeer op de Noord- en Zuidzijde richting Nieuwerbrug ook flink afneemt.
Realistische snelheden
De nieuwste berekeningen zijn gebaseerd op realistische snelheden op de Europaweg en de Broekveldselaan: op beide wegen is dat van rotonde tot rotonde 50 km/h gemiddeld voor autoverkeer en 37,5 km/h voor vrachtverkeer. In eerdere berekeningen werden hiervoor (onwettige) snelheden tot 65 km/h voor autoverkeer en 48,75 km voor vrachtverkeer gehanteerd.
Ondernemers
Het aanvullende onderzoek is bekostigd door en uitgevoerd in opdracht van het bestuur van het Ondernemers Collectief Bodegraven (OCB), dat de ondernemingen op de bedrijventerreinen Groote Wetering en Broekvelden vertegenwoordigt.
Voorzitter Peter Domburg: “Onze leden zijn ervan overtuigd dat de aanleg van een Parallelweg richting Nieuwerbrug een belangrijke verbetering van de doorstroming betekent. De oplopende vertragingen op de aansluiting bij de Botrotonde veroorzaken naast ergernis veel economische schade. De eventuele aanleg van de Bodegraven Boog laat nog lang op zich wachten en zal voor het verkeer dat Bodegraven verlaat minder tijdwinst opleveren. Het is de hoogste tijd om de problemen nu aan te pakken.”
In gesprek
De OCB wil in gesprek met de gemeente en de politiek zoeken naar mogelijkheden om de Parallelweg zo snel mogelijk te realiseren. De kosten van de aanleg worden ruwweg geschat op 10 tot 12 miljoen euro. Het OCB heeft inmiddels een fonds gevormd om een bijdrage te leveren aan uitwerking van de plannen. Doordat de weg tussen het bestaande fietspad en de A12 kan worden aangelegd blijft de milieuschade beperkt. Financiering zou onder meer mogelijk zijn door het bedrijventerrein Groote Wetering uit te breiden langs de A12.