OPBR verheldert en verenigt

‘De parallelweg zal goed gebruikt worden en druk op de botrotonde verlagen’

Ondernemers Collectief Bodegraven (OCB) heeft opnieuw laten onderzoeken of een parallelweg langs de A12 helpt tegen de verkeersdruk rond bedrijventerreinen op Broekvelden en Groote Wetering. Het antwoord: ja! Interessant, want vorig jaar zei een gemeentelijk onderzoek nog dat de weg niet zou helpen.
Parallelweg Nieuwerbrug-Woerden

De parallelweg langs de A12 van afslag Nieuwerbrug naar Woerden. Foto: Google Maps

In 2023 liet de gemeente Bodegraven-Reeuwijk onderzoeken of een parellelweg langs de A12 van bedrijventerreinen Broekvelden en Groote Wetering naar Woerden een uitkomst zou bieden voor de opstoppingen op de botrotonde onder de N11. Het OCB betaalde de helft mee. Uit het onderzoek bleek dat de parallelweg nauwelijks gebruikt zou worden. “Dat vonden wij raar,” zegt Henri Stolwijk, bestuurslid van het OCB. “De ondernemers op het bedrijventerrein weten dat zij al goed zijn voor een behoorlijk aantal verkeersbewegingen. Dus zijn we dieper het onderzoek ingedoken.”

Henri Stolwijk, bestuurslid OCB.

Wat bleek? Er werd in het onderzoek gerekend met een snelheid van 40 km/u op de nieuwe parallelweg – terwijl je daar 80 km/u zou kunnen – en 60 km/u op de huidige Broekveldselaan – terwijl dat een 50 km/u-weg is waar je door de vrachtwagens die maximumsnelheid zelden haalt. “Daarnaast was er ook nog eens geen rekening gehouden met de drukte op botrotonde, terwijl het daar juist om gaat. Alsof de route over die rotonde net zo goed doorrijdt als een nieuwe parallelweg zonder al dat extra snelwegverkeer.”

Nieuw onderzoek

Dus besloot het OCB een nieuw onderzoek te laten doen, met realistischere parameters. Daaruit blijkt dat er wél tijdwinst te boeken is met de parallelweg én dat dat botrotonde flink wordt ontlast. “We hebben gerekend met 80 km/u op de nieuwe parellelweg, dezelfde snelheid als op de parallelweg van afslag Nieuwerbrug naar Woerden – en voor de zekerheid hebben we ook een scenario doorgerekend met 60 km/u. In beide gevallen wordt de parellelweg goed gebruikt en daalt de druk op de botrotonde.”

In het minst gunstige scenario gaan nog steeds elke dag 2240 voertuigen over de nieuwe weg en 1443 minder voertuigen over de botrotonde. “Dat is voldoende om de alternatieve route te onderbouwen. Daarbij wordt de kern Nieuwerbrug ontlast; er gaat minder sluipverkeer over de Noord- en Zuidzijde.”

Waterbedeffect?

De parallelweg kan dus een oplossing zijn voor de verkeersdrukte in Bodegraven. Maar zorgt het niet simpelweg voor verplaatsing van het probleem naar de oprit Nieuwerbrug verderop? “Het is waar dat een deel van het verkeer daarnaartoe verplaatst, maar dat betekent dus meer spreiding. Bovendien gaat een deel gaat niet de snelweg op, maar direct naar Woerden richting de pakhuislocaties van Bodegraafse kaasbedrijven.”

Gemeente aan zet

De gemeente reageerde verrast op het nieuwe onderzoek. Het college heeft eerder aangegeven dat het zich liever op de lobby voor de Bodegravenboog focust en is bang dat de parellelweg daarvan afleidt. Henri: “Wij zien de parellelweg juist als aanvullend. De Bodegravenboog is een oplossing voor verkeer van Rotterdam naar Alphen aan den Rijn en van Utrecht naar Den Haag, niet voor Bodegraafse ondernemers.”

Volgens het OCB ligt de aanleg van een parellelweg geheel binnen de mogelijkheden van de gemeente. “Er is toestemming van de provincie nodig, maar we hoeven niet op het Rijk te wachten. En de ondernemers zijn bereid mee te betalen. We hebben al een fonds gevormd waar nu een paar ton in zit.”

Wat het OCB betreft, kan de gemeente aan de slag. “Een aantal partijen zeiden tijdens de verkiezingsperiode dat ze de parellelweg wel zagen zitten. Laat ze nu maar over de brug komen.”

Ja, ik wil op de hoogte blijven!