OPBR verheldert en verenigt

‘De nieuwe elektrische bedrijfswagens gaan de mogelijkheden flink vergroten’

Is jouw volgende bestelbus elektrisch of is een e-bus niet krachtig genoeg? En hoe zit dat met vrachtwagens? Maandag 16 juni kwamen ongeveer veertig ondernemers bijeen om zich te verdiepen in de mobiliteit van de toekomst. Zeven sprekers deelden op locatie bij Buro N11 hun inzichten en ook het publiek deed geestdriftig mee in de discussie.
OPBR Duurzaam - symposium mobiliteit-vlaggen_web2

Tijdens de pauze konden de aanwezigen een kijkje nemen in een elektrische bestelbus.

Voorzitter van OPBR Duurzaam Ronald Schilt opende de avond met een korte verwijzing naar zijn interview met de wethouder dat vorige week in de krant stond en de hoop op interessante inzichten. “In de woorden van de natuurkundige Enrico Fermi: straks ben je ‘still confused, but on a higher level’.”

Inzicht biedt kansen

Eerste spreker was Frank van Leeuwen, manager duurzaamheid bij Vergeer Holland. Hij sprak over de vrijwillige duurzaamheidsrapportage VSME en de waarde ervan voor Vergeer. “We kunnen vragen van klanten beter beantwoorden en financiering krijgen waarbij duurzaamheidseisen gesteld worden. Maar het belangrijkste is: inzicht geeft kansen.”

Als voorbeeld noemde Frank het brandstofverbruik van Vergeer. “We wisten helemaal niet hoeveel we eigenlijk verbruikten. En toen we dat wisten, konden we erop sturen: hoe krijgen we de CO2-uitstoot naar beneden?” Met de introductie van elektrische auto’s werd de afgelopen jaren 43 procent van de uitstoot gereduceerd, terwijl er meer auto’s zijn. “En dat soort mooie resultaten kunnen we nu ook delen.”

Op de vraag wat zo’n rapportage kost en wie dat betaalt, reageert Frank genuanceerd. “Het is een evenwicht zoeken tussen wat klanten willen betalen en wat wij kunnen verduurzamen. Maar de markt wordt steeds meer een trekker van duurzaamheid.”

Duurzaam advies

Er was tijdens het symposium ook kort aandacht voor het Servicepunt Energietransitie Bedrijven Midden-Holland (SEB-MH). Deze organisatie wordt gefinancierd door de gemeenten Midden-Holland en heeft adviseurs om bedrijven te helpen met de verduurzaming van hun bedrijf. Wil je van het gas af, waar moet je dan aan denken? Wat zijn goede installateurs? Kun je subsidie krijgen voor jouw zonnepanelen?

Kijk op www.seb-mh.nl voor meer informatie.

Prijsvechten

De volgende spreker kon uit ervaring vertellen over zijn elektrische vrachtwagen. Jaap Quist, directeur van Steenbergen Transport, heeft er één rondrijden en was gematigd positief. De actieradius van 300 à 400 km voldeed en de trekkracht was voldoende voor een volle belading. “En de chauffeur was er erg blij mee, want hij kon zijn muziek beter horen,” lachte Jaap.

Maar toen was het tijd voor de harde knaken. Jaap had een sec brandstofvergelijking voorbereid tussen zijn bakwagens op diesel, HVO (‘duurzame diesel’), eigen elektriciteit en elektriciteit die extern wordt geladen. Het schiep een duidelijk beeld: elektrisch was minstens 20 procent duurder per dag. En Jaap zag het niet gebeuren dat zijn klanten daarvoor wilden betalen.

Jordy Keimes van Van Dijk Energy schetste de aankomende prijsstijging van diesel en de kansen van elektrisch.

De volgende spreker wist het financiële plaatje echter een nieuwe draai te geven. Jordy Keimes, duurzaamheidsadviseur bij Van Dijk Energy, tekende namelijk uit hoe de kosten van diesel rijden de komende jaren de pan uit zouden rijzen. Eind 2026 wordt een vrachtwagenheffing ingevoerd die over de levensduur van een dieselvoertuig makkelijk kan oplopen tot 140.000 euro. En vanaf eind 2027 komt daar de invoering van het Europees emissiehandelssysteem (ETS) voor de transportbranche bovenop. Die zal elke liter diesel nog eens 12 tot 14 cent duurder maken. Tegelijkertijd geeft het ETS mogelijkheden om te verdienen aan duurzaamheidscertificaten als je wel elektrisch rijdt.

Aan de andere kant moest Jordy toegeven dat elektrisch rijden uitdagingen kent. Met name de capaciteit op het energienet is een probleem. Op eigen terrein opladen is het meest voordelig, maar wat als je daar geen geschikte netaansluiting voor kan krijgen? “Het wordt voor ondernemers zaak om hun (kleine) aansluiting maximaal te benutten. Met zonnepanelen en een slimme technologie kun je je eigen energie-ecosysteem bouwen. Maar het begint met avonden als deze: bewustwording dat je aan de slag moet.”

Frank van Leeuwen van Vergeer Holland vertelde over de waarde van de vrijwillige duurzaamheidsrapportage VSME.

Ondernemertje pesten?

Na de pauze pakte Huge Car Guy Roland Tameling van Buro N11 de microfoon over om vijf stellingen te bespreken met een panel en het publiek. Vooraf wilde hij nog even kwijt dat de ontwikkelingen heel hard gaan. “Een paar jaar geleden waren elektrische bedrijfswagens omgebouwde diesels met beperkte mogelijkheden. De nieuwe generatie gaat de capaciteiten flink opschroeven.”

De eerste stelling: zijn subsidies van elektrisch vervoer eindeloos onmisbaar? Panellid Chris Blom van Chris Koeriersdiensten lacht. Hij heeft sinds driekwart jaar een elektrische bestelbus rijden en heeft hem de eerste maand vervloekt. “Ik was een dieselfanaat en het laden was even wennen. Maar toen ik de eerste brandstoffactuur vergeleek met de dieselkosten, werd ik al een stuk vrolijker.” Panellid Jan de Boer van Versluys Groep reageerde echter minder positief. “Voor ons grotere en zwaardere vervoer komt het nog niet uit. Alleen de overheid wil er af en toe voor betalen.”

Ook het publiek mengde zich in de discussie. Een installateur verwachtte een leegloop uit de steden, omdat kleine bedrijven niet meer in zero-emissiezones willen werken. “De overheid heeft zelf zitten slapen en nu komt het op het bordje van de ondernemer om het op te lossen.” Een andere aanwezige was het daar niet mee eens. “De regelgeving is geen verrassing, je had hierop moeten anticiperen.” Een derde vond ook dat ondernemers niet zo moeilijk moesten doen. “Het is gewoon angst. Richt je proces wat creatiever in en het gaat prima.”

Het publiek deed geestdriftig mee aan de discussie met het panel met v.l.n.r. gespreksleider Roland Tameling (Huge Car Guy / Buro N11), Jaap Quist (Steenbergen Transport), Chris Blom (Chris Koeriersdiensten) en Jan de Boer (Versluys Groep)..

In de discussie werd ook de optie van waterstof als brandstof nog even aangestipt, maar dat zal alleen voor langeafstandtransport en zwaar materieel een optie zijn en staat bovendien nog in de kinderschoenen. Jan de Boer: “Onze zusteronderneming heeft eens tien vrachtwagens op waterstof besteld, maar die hebben nooit gereden. Ze konden niet aan de kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. We hebben er nu weer twee in bestelling. We gaan zien of ze ditmaal de belofte waar kunnen maken.”

Energie is schaars

Voorzitter Ronald Schilt sloot de avond af met de bezwerende formule dat er niet één oplossing is voor alle gevallen. Een grote factor daarin is de beschikbare elektriciteit en die is afhankelijk van de mogelijkheden op jouw terrein. “Ga je erin verdiepen, laat je informeren, spreek met adviseurs. Energie is schaars, dus we zullen er slimmer mee om moeten gaan en meer samen moeten werken.”

Is jouw netaansluiting klaar voor elektrisch rijden?

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) heeft een Laadscan Logistiek ontwikkeld voor ondernermers. Met de laadscan kun je zien of je netaansluiting geschikt is voor elektrische voertuigen en welke oplossingen er zijn bij netcongestie.

  • Ontdek hoeveel wagens je kunt opladen binnen je netaansluiting.
  • Plan wanneer je je netaansluiting moet verzwaren.
  • Gratis advies van een adviseur die met je meekijkt en advies geeft.

Ja, ik blijf graag op de hoogte. Stuur mij de maandelijkse nieuwsbrief.