Wethouder Robin Kersbergen (links) laat minister Robert Tieman (tweede van links) en gedeputeerde Frank Zevenbergen (rechts) met een drone de verkeerssituatie zien bij de afslag van de N11.
Het is al lang de wens van ondernemers uit de regio, maar ook van de bevolking en bestuurders, om een betere aansluiting te maken van de N11 op de A12, zodat het verkeer uit de richting Alphen aan den Rijn makkelijker richting Den Haag en Rotterdam kan en andersom. Ook het 5-jarige onderzoekstraject Beter Bereikbaar Gouwe eindigde met de conclusie dat de Bodegravenboog de meest effectieve en gewenste oplossing is voor de verkeersproblematiek in de regio; andere maatregelen waren te duur, niet effectief en/of heeft geen draagvlak.
De wens is ook landelijk opgepikt. In 2022 nam de Tweede Kamer al unaniem een motie aan om de Bodegravenboog serieus te onderzoeken. In januari 2024 deden gemeenten Alphen aan den Rijn en Bodegraven-Reeuwijk nogmaals een stevige oproep om de aanleg te beginnen.
Toch is het project op de lange baan geschoven. De rijksoverheid wil er geen geld voor vrijmaken en de minister wijdt het ook aan beperkingen door uitvoeringscapaciteit en stikstofruimte.
Er is wel afgesproken dat het miniserie samen met de provincie een gewenst wegontwerp van de aansluiting zal ontwikkelen. Het ministerie toetst daarbij het wegontwerp en de kostenraming. Dit moet de provincie dan weer een handvat bieden om een veilige fietsverbinding/oversteek via de botrotonde te realiseren.
Parallelweg als alternatief
In afwachting van de Bodegravenboog heeft Ondernemers Collectief Bodegraven (OCB) van bedrijventerreinen Broekvelden en Groote Wetering laten onderzoeken of een parallelweg richting Nieuwerbrug een grote ontlasting kan betekenen van de verkeersdruk op de botrotonde onder de N11/A12. Het antwoord: ja. Het OCB is hierover in overleg met de gemeente.