OPBR verheldert en verenigt

‘Jouw laadpalen zijn een businesscase’

Het Nederlandse EVBox is wereldwijd marktleider in de productie en het management van laadpalen. Business development manager Remco van Rookhuizen was spreker op het symposium 'Waar laad jij jouw energie?' van OPBR Duurzaam. Remco: “Elektrisch rijden gaat de komende jaren explosief toenemen.”
Laadpalen-bizway

Het aantal elektrische auto’s, bestelwagens en vrachtwagens zit in de lift. Er worden steeds goedkopere modellen gemaakt, een grote lading auto’s uit 2018 komen uit de lease en elektrisch rijden wordt in verhouding steeds goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Bovendien is elektrificatie voor veel ondernemers een must vanwege de komst van zero-emissiezones.

Al die elektrische voertuigen moeten ook ergens kunnen laden. Wat betekent dat voor het wagenpark van ondernemers? Zijn zij afhankelijk van laadstations in de buurt of kunnen ze zelf met laadpalen aan de slag? Remco van Rookhuizen van EVBox weet er meer van: “Wat voor jou de beste laadoplossing is, hangt helemaal van jouw situatie af. Hoe gebruik je jouw voertuigen, hoeveel stroom is er beschikbaar en wat is je budget? De oplossingen verschillen, maar zeker is dat laadpalen er onderdeel van zijn.”

"Er is geen reden om het niet te doen"

Remco van Rookhuizen, EVBox

Langzaam of snel

De gebruikswensen van een ondernemer bepalen bijvoorbeeld of je ‘normale’ laadpalen installeert of snelladers. Stel, je hebt bestelbussen die overdag een paar 100 kilometer rijden en ’s nachts stilstaan. Dan zijn gewone laadpalen waarschijnlijk de beste keus. “Reguliere laadpalen laden met AC, dat staat voor alternating current, oftewel wisselstroom.” legt Remco uit. “Een gemiddelde elekrische auto heeft nu een accu van 70 à 80 kWh en laadt 11 kW per uur. Die is dus in een nacht opgeladen.”

Tegenover AC-laden staat DC-laden, oftewel snelladen. DC staat voor direct current, gelijkstroom. Voor vrachtwagens heb je meestal een snellader nodig, vanwege de grote accu’s. “Snelladen kan nu alleen maar langs snelwegen en bij een paar supermarkten en bouwmarkten. Dat moet de komende jaren een vlucht nemen.” Voor een eigen snellader heb je als ondernemer waarschijnlijk een zwaardere elektriciteitsaansluiting nodig. Dat maakt de investering flink hoger.

Vervolgens kun je een snellader wel zo afstellen als jou uitkomt. “Bijvoorbeeld om tijdens de lunch de vrachtwagen in een uur met 400 kW vol te laden, terwijl je ’s nachts het laden verspreidt over 8 uur.”

Laadpalen verplicht
Investeringen in laadinfrastructuur hebben de wind mee en nieuwe nationale en Europese regelgeving zet dat extra kracht bij. Vanaf 2025 moet elk bedrijfspand met twintig parkeerplekken bijvoorbeeld minstens één laadpaal hebben staan. Daarnaast heeft de Europese Unie als doel gesteld dat eind 2030 langs elke 60 km snelweg in heel Europa laadstations beschikbaar zijn voor vrachtwagens en dat in elk land een publiek laadvermogen beschikbaar is van 1,3 kWh per elektrische auto. Omgerekend zijn dat ongeveer 3000 laadpunten per 20.000 auto’s.

Hans van den Oudenrijn
Hans van den Oudenrijn vertelt over zijn businesscase op het symposium van 10 juni

Businesscase

Door elektrificatie zijn laadpalen onvermijdelijk. Maar ze zijn niet alleen noodzaak, ze zijn ook een manier om extra inkomsten te genereren voor ondernemers. Net als bij zonnepanelen zit er een businesscase achter, met een korte terugverdientijd en winst op de langere termijn. “De basis is heel simpel,” zegt Remco. “Je investeert eerst in de installatie. Vervolgens koop je stroom in of je wekt het zelf op en dan verkoop je het aan de gebruiker van de laadpaal. Dat kan aan iedereen zijn die aan jouw laadpaal komt laden, van bezoekers tot leveranciers tot eigen medewerkers. In dat laatste geval hebben we het dan natuurlijk over een kostenbesparing ten opzichte van als jouw medewerkers elders, publiek, tegen hogere tarieven laat opladen.

Een rekenvoorbeeld: de inkoop van stroom ligt erg aan je energiecontract, maar laten we zeggen 25 cent per kWh. Laden kost bij een AC-laadpaal tussen de 30 en 60 cent per kWh, bij een DC-laadpunt ligt dit tarief vaak hoger. Stel, je hebt vijf AC laadpalen en je pakt een marge van 15 cent per kWh voor 10 uur per dag, waarbij we uitgaan van 11kWh ladende auto’s. Dat is 16,50 euro winst per dag, met 300 werkdagen is dat 4950 euro per jaar.

De prijzen voor laadstations met installatie verschillen enorm – soms is het een kwestie van een gat in de muur boren, soms is er 100 meter kabel nodig – maar laten we zeggen gemiddeld 3000 euro. Dat heb je dan binnen een jaar terugverdiend.”

Altijd doen

Kortom, jouw situatie en wensen bepalen welke en hoeveel laadpalen verstandig zijn om te installeren, maar de investering is sowieso een goed idee. Remco: “Er is geen reden om het niet te doen: je stimuleert elektrisch rijden, voldoet aan nieuwe regelgeving (zie kader), verdient eraan en het is goed voor het milieu. Het mooiste is natuurlijk om laadpalen te combineren met zonnepanelen, maar zelfs met grijze stroom zorgt een elektrische auto voor 30 procent minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. Mijn oproep aan ondernemers is dus: ga geld verdienen met laadpalen!”

EVBox in het kort
EVBox is opgericht in 2010 door Bram van der Leur en Huub Rothengatter. Rond die periode kwamen de eerste elektrische auto’s op de markt. Anno 2024 heeft EVBox 500 medewerkers en is wereldwijd marktleider in de productie en het management van laadstations. Het bedrijf levert aan geselecteerde totaalinstallateurs, laadpaalexploitanten en groothandels voor installateurs. Hun bekendste laadpaalmodel is de ‘BusinessLine’, met een design geïnspireerd op de tulp.

Ja, ik wil op de hoogte blijven!